Skip To The Main Content

Een crisis draait om alles, behalve om jou

Op 29 september vond alweer het 5e World Café van USG MarCom​ Professionals in 2016 plaats. Dit keer in de Buutplek in Arnhem, waar Gonda Duivenvoorden en Dick van Gooswilligen de bezoekers meenamen in de wereld van crisiscommunicatie. Centrale vraag: heb jij een crisiscommunicatieplan klaarliggen?

Wees voorbereid

Gonda is communicatiestrateeg en ondersteunt organisaties bij woordvoering, ook in gevallen van crisis. Ze hamert op het belang van voorbereiding: "Er is niets dat niet kan gebeuren." Iets wat ook wordt onderschreven door Dick van Gooswilligen, hoofd van het Crisiscommunicatieteam bij de Nationale Politie. Voor de Nuclear Security Summit 2014 in Nederland heeft de politie maar liefst 36 scenario’s uitgewerkt; van een sneeuwval die toegangswegen naar Den Haag vol laat lopen en files creëert tot een moord op de bezoekende Amerikaanse president Obama. Dat de NSS-top vervolgens zonder crisis verloopt, krijgt een lach op ieders gezicht. Maar het mag duidelijk zijn: je kan niet alles in de hand houden, maar je wel voorbereiden.

Omgevingsanalyse is heel belangrijk

Er zijn steeds meer media en die hebben steeds meer nieuws nodig. Iets kleins kan daardoor heel groot worden. De manier om dit op tijd in de gaten te hebben, is het uitvoeren van gedegen omgevingsanalyses. Het succes van jouw reactie op een crisis valt of staat met een goede omgevingsanalyse, de juiste empathie en een passende en eerlijke toon. Weet welke vragen er leven (bijvoorbeeld via webcare) en beantwoord deze snel. Bied geen ruimte voor speculatie, maar vertel ook niet te veel. Het voelt als zoeken naar balans en het is niet voor niets dat Gonda ziet dat haar rol als woordvoerder meer richting coaching gaat. Die eerlijkheid en empathie uit iemand halen: ook dat moet je oefenen.

Richt je op de ontvanger

Beide sprekers maken het duidelijk: een crisis draait om alles, behalve om jou. Richt je op de ontvanger van de boodschap. Dat is ook de journalist die over jouw organisatie schrijft. Investeer in je relaties en profiteer ervan op het moment dat het ertoe doet. Wat je zeker kan doen, is ervoor zorgen dat je oefent, oefent en oefent. Blijkt dat jouw organisatie fout zit? Dick is daar heel duidelijk in: "Als je weet dat je iets niet goed hebt gedaan, breng het actief naar buiten en geef aan wat je gaat veranderen."
Marlies NijenhuisMijn naam is Marlies Nijenhuis en ik loop warm voor verbinding, creativiteit en tevreden klanten. Ik breng graag structuur aan in chaos en werk vol energie aan online vraagstukken. Momenteel ben ik via USG werkzaam als online communicatie professional bij de provincie Gelderland. Bekijk hier het LinkedIn profiel van Marlies.
Copyright 2014 USG People