Skip To The Main Content

Event verslag: World Café: Overheidscommunicatie in de netwerksamenleving

3 november 2015 | Almere

Draai aan de knoppen van je netwerk

Hoe kun je als professional in overheidscommunicatie meer uit je netwerk halen? Dat was een van de hoofdvragen die netwerkexpert Marije van den Berg dinsdagavond 3 november voorlegde aan de deelnemers aan het World Café van USG Marketing, Communication & Sales Professionals in Almere. Zo’n twintig communicatieprofessionals gingen met Marije en elkaar in gesprek over netwerkdesign. Anders gezegd: ze gingen kijken naar de manier waarop hun eigen netwerk ingericht en georganiseerd is.

Bijeenkomst World Cafe - 3 nov 2015

Relevant en betekenisvol

Marije begon met een algemene definitie, die stelt dat de contactbevordering waar communicatieprofessionals zich op richten zakelijk relevant en betekenisvol moet zijn. Voor je netwerk is dat te vertalen naar ‘hoe kun je het beter benutten?’ Er zijn verschillende knoppen waarmee je je netwerk kunt (bij)sturen, zoals:

  • Doel: waarom zijn we verbonden?
  • Lidmaatschap: wie mag er wel bij en wie niet?
  • Propositie: wat voegt het netwerk toe aan het grote geheel, de organisatie?
  • Assessment: hoe bepalen we of het goed is wat we doen?
  • Werkprincipes: hoe communiceren we met elkaar, wanneer komen we bij elkaar?

Free flow of formaliseren?

Met meer aandacht voor deze en andere aspecten kun je je netwerk beter laten functioneren. Veel mensen zal dat gevoelsmatig tegenstaan. Die vinden de free flow van een netwerk juist heel prettig. Maar formaliseren is ook niet altijd nodig. Het is alleen goed om je bewust te zijn van hoe je netwerk werkt, om af en toe de onderliggende structuur zichtbaar te maken.

De opdracht van Marije aan de deelnemers was uiteindelijk om eens voor je zelf - maar met de hele tafel - te bekijken aan welke knoppen je zou kunnen draaien, en of dat wel kan binnen je organisatie. Er volgden geanimeerde gesprekken, die al snel uitgroeiden tot bredere kennismaking en het uitwisselen van ervaringen.

Verkrijgen, verrijken, delen

Er was ook nog kort tijd voor een tweede, aanverwant onderwerp: de stroom van kennis binnen netwerken. Daarbij werd als voorbeeld een zandlopermodel gebruikt. Aan de bovenzijde staat het ‘zoeken’, waar de zandloper versmalt komt het ‘betekenis geven’. Onderaan tenslotte staat het ‘delen’. De achterliggende gedachte is dat je gevonden informatie aan jouw eigen kennis koppelt en er zo meer waarde aan verleent. Heb je een breed netwerk, dan kun je meer informatie verkrijgen en ook meer informatie delen. En dat maakt je netwerk weer zakelijk relevanter.

Aanschuiven bij het World Café?

USG Marketing, Communication & Sales Professionals staat voor het verbinden van kennis en expertise. De World Cafés zijn daar een mooi voorbeeld van. Ben je een communicatieprofessional en spreekt het onderwerp je aan? Je bent van harte welkom bij een volgende sessie. Houd onze LinkedIn pagina in de gaten om op de hoogte te blijven van nieuws, actualiteiten, maar ook interessante opdrachten en vacatures.

 


Copyright 2014 USG People