Skip To The Main Content
World_cafe_1080

Event verslag: World Café: Overheidscommunicatie in de netwerksamenleving

24 maart 2015 | Den Haag

Op dinsdag 24 maart 2015 vond in Den Haag het eerste USG MarComSales World Café event plaats met als thema ‘overheidscommunicatie in de netwerksamenleving, contactbevordering in (online) netwerken’. Wat betekent overheidscommunicatie in de wereld van morgen? Hoe speel jij daar als communicatieprofessional een rol in? Hoe word jij de communicatieprofessional van morgen? Samen met 35 overheidscommunicatie professionals gingen we hierover in gesprek om elkaars ervaringen, dilemma’s en ambities te delen. Hierbij het verslag van een inspirerende avond.

Om half zeven waren vrijwel alle gasten gearriveerd in de lobby van ons kantoor aan de Koninginnegracht. De meesten van hen kwamen direct uit werk en daarom hadden we gezorgd voor heerlijke soep, broodjes en drankjes om de honger te stillen. De presentatie was in handen van de enthousiaste Marije van den Berg, specialist in overheids en burger participatie. Met als functieomschrijving  ‘helpt beslissers in de publieke sector trefzekere stappen te zetten in de netwerksamenleving’ op haar Linkedin profiel, beloofde dit op voorhand al een zeer interessante avond te worden. Marije behandelde 2 actuele onderwerpen waarna de deelnemers in groepsverband elkaars ervaringen en kennis  deelden. Hoofdonderwerpen  waren : ‘Netwerk design & Sensemaking: Lerende organisatie’, ‘De communicatieve organisatie’.

Netwerk design

Netwerk design is een vrij nieuw begrip in de overheidswereld en wordt ingezet om de samenwerking tussen communicatie- en beleidsmedewerkers bij de overheid te verbeteren. De ervaring leert, dat er veel miscommunicatie plaatsvindt tussen medewerkers, afdelingen, binnen de overheid of met de burger. Het ontwikkelen van een netwerk design creëert een leidraad om beter samen te kunnen werken, communicatie te delen en zo tot betere oplossingen en resultaten te komen. Zowel de burger als overheidsparticipant vragen om een goed netwerk design. De communicatieprofessional is de ideale persoon om hier de leiding in te nemen. Wil je meer over het onderwerp weten, lees dan het boek: ‘Connecting to change the world’ van Peter Plastrik, Madeleine Taylor & John Cleveland

PKM & Sensemaking: Lerende organisatie

Een 'lerende' organisatie kan zich aanpassen aan issues die spelen in haar omgeving. Ook voor de overheid geldt dit in grote mate. Dit aanpassen lukt als ze in staat is om te kijken naar onderliggende kwesties. En om problemen aan te pakken buiten de geldende kaders en afspraken. "Een eerste stap is bewustwording  van je eigen denkpatronen en de patronen binnen je organisatie. Hoe monitoren en duiden we wat er gebeurt en zelfs niet niet ?". Persoonlijk kennismanagement kan daarbij helpen: het stelt je in staat beter om te gaan met de dynamiek van je omgeving en de wendbaarheid van je organisatie." Communicatieprofessionals binnen de overheid zouden zich (mede) verantwoordelijk moeten voelen voor het 'lerend maken' van de overheid, waardoor die zich kan aanpassen aan de signalen van buiten. Wil je meer over dit onderwerp weten, bezoek dan de website www.jarche.com of lees het boek ‘When millenials take over’ van Jammie Notter.

Kortom een leerzame en interactieve netwerksessie die mij enorm heeft geïnteresseerd. En gezien de enthousiaste reacties van de deelnemers hebben zij ook een inspirerende avond gehad.

Heb jij ook een communicatiecase of wil je graag deelnemen aan een USG MarComSales World Café event over overheidscommunicatie in de netwerksamenleving?  Meld je dan aan voor één van de andere events in Utrecht, Eindhoven of Arnhem. Voor meer informatie volg je ons op Linkedin of Twitter.

Geschreven door Mark Gijlstra – Vaste Interim Professional  USG MarComSales - 25 Maart 2015

 

Copyright 2014 USG People