Skip To The Main Content

Een avond vol verhalen

'Kom je naar een avond over Storytelling?' werd mij per e-mail gevraagd. Dat liet ik me geen twee keer zeggen. Een half uur te vroeg stond ik op donderdag 30 juni voor de deur van Bar Lot in Utrecht, vlak bij het kantoor van USG MarComSales dat World Café Storytelling organiseerde. Ik bleek niet de enige die naar de avond uitkeek. Binnen werd ik meteen vrolijk begroet, kreeg ik een drankje, en duurde het nog geen vijf minuten voor ik in gesprek raakte met andere verhalenliefhebbers. We vergaten bijna te eten.

Marieke van Os, commercieel manager bij USG MarComSales, introduceerde na de inloop de spreker van de avond. 'Ik ga jullie vooral veel vragen,' beloofde Cor Hospes. Direct na zijn eigen introductie zette hij iedereen aan het werk met 'Wat is jouw beste content?' Dit leverde een zee aan nadenkende gezichten op, maar tot Cors teleurstelling weinig opengeslagen laptops met concrete geschreven content. Velen probeerden het uit hun hoofd en kwamen op ‘een webtekst’, ‘een tekst voor het intranet’... 'Maar voor wie?' vroeg Hospes. 'En waarom?'


Weet jij waar je bedrijf voor staat?

Beide vragen leverden zowel discussies als nog meer vragen op. Er waren ook conclusies, zoals 'Mijn website kan beter.' Cor nam ons daarna gelijk mee naar een belangrijke nieuwe vraag: weet je waar je bedrijf voor staat? Uit zijn voorbeelden bleek dat zelfs de grootste spelers op de markt hier moeite mee hebben. Teksten van supermarktketens blijken inwisselbaar. In dat stukje 'onderscheidend maken' liggen kansen, want als jij jezelf uniek bewijst, geeft dat voorsprong.

Het leidde ons naar de eerste van drie stappen: erachter komen wie je bent en wat je oplossing is. 'Merken als Rabobank, Interpolis en Cup-a-Soup staan ergens voor,' aldus Cor. Er wordt geknikt. Iedereen kent de coöperatieve bank, de glasheldere verzekering en de vieruursoep. Of, in de woorden van Cor: de coöperatiefste, de glashelderste en de vieruurste. Het maakt hen uniek. 'Vind jouw STE en je vindt wat je uniek maakt,' besluit Cor.


Zoektocht naar ‘STE’

Het blijkt een uitdaging. In de zoektocht naar de eigen 'STE' ontstaan gesprekken in de groep. Cor leidt het gesprek plenair verder en benoemt het STE op nog een andere manier: de heilige graal. 'Wat maakt jou onoverwinnelijk?' Met een aantal nieuwe, treffende voorbeelden komen we tot de conclusie dat bedrijven vooral zichzelf en hun diensten niet verkopen. Hotels verkopen geen bedden, maar nachtrust. Banken verkopen geen hypotheken, maar woongeluk. CoolBlue verkoopt geen gadgets, maar een glimlach.

We laten alles bezinken terwijl Cor ons meeneemt naar stap twee. Wie is onze audience? Wat hebben ze nodig? Waar liggen ze wakker van? Welke media gebruiken zij? Het is aan ons om die mensen te helpen, en het liefst op een vermakelijke manier. 'Omschrijf je eigen nichemarkt,' nodigt Cor ons uit, nadat hij enthousiast enkele originele nichespelers op het scherm tovert. 'Wat is de grootste wens van je publiek?' Met 'vind je haakje' licht hij toe hoe je je unieke insteek verder uitwerkt. 'Je moet wat je biedt vervolgens in een goed format gieten,' vertelt Cor, en noemt voorbeelden van originele manieren om verhalen te brengen.


Generatiekloofje

Ik voel daarna een generatiekloofje bij de afsluiter van de avond: Ren je rot. Gelukkig blijken de spelregels ook duidelijk voor iedereen die deze spelshow niet of slechts van horen zeggen kent. Met drie stellingen over contentmarketing laat Cor de zestigkoppige groep naar mening 1, 2 of 3 rennen. Hij schat goed in dat het spel in de praktijk 'schuifel je rot' kan heten, maar er wordt al snel stellig gekozen. Aanhangers van stelling 1, 2 of 3 verdedigen hun standpunt en komen al pratend op heel veel zijdelingse ideeën en filosofieën. Het is een gestructureerde chaos die urenlange discussies kan opleveren, waarop Cor na de derde stelling besluit de avond in borrrelvorm voort te zetten: 'We praten hier met een drankje over verder!' Het applaus is niet van de lucht.

Dat de lezing stof tot nadenken en praten geeft, blijkt uit de gesprekken die vervolgens spontaan op gang komen. Op natuurlijke wijze verspreiden alle aanwezigen zich over de statafels en zitplaatsen en worden er drankjes ingeschonken. Zelfs in de bus naar het station bevind ik me opeens in een nagesprek over Cor, inspiratie, en vooral: goede verhalen. Ik denk terug aan het moment dat ik de e-mail las met de uitnodiging voor 'een avond storytelling'. Er kan veel over de avond worden gezegd - dat het misschien eerder een workshop was, of dat op veel vragen geen antwoord kwam waar Cor misschien op had gehoopt - maar één ding is zeker: het was een avond vol storytelling en daarmee genoeg inspiratie om een tijdlang op te teren.

Maresa JacobseVerslag en foto's van Maresa Jacobse. Bezoekers van de avond kennen haar van het naamkaartje 'nuchtere fantast'. Maresa is verhalenverzinner en -liefhebber en schrijft onder meer voor gezondergenieten.nl. Haar creatieve werk en diensten verzamelt zij op maresajacobse.nl en creatiefschrijven.net.

Alle verhalenliefhebbers verzamelen
Cor vertelt verhalen
Copyright 2014 USG People