Skip To The Main Content

Hoe media monitoring bijdraagt aan jouw bedrijfsdoelstellingen

25 februari, 2019

Content sharen, likes verzamelen, tweeten en stories posten. Je bent dagelijks actief op social media. Maar bereik je ook jouw doelgroep? En weet jij waar jouw doelgroep behoefte aan heeft? Als communicatieprofessional weet je vast dat een social media strategie belangrijk is. Maar weet jij ook dat media monitoring hieraan kan bijdragen? Weten wat er online speelt heeft namelijk zijn voordelen. Het helpt je om betere beslissingen te nemen.

Zonder plan zijn social media geen middel, maar een doelstelling op zich. Een strategisch plan is een reflectie van wat je op lange termijn wilt bereiken. Wanneer je social media strategisch inzet, kun je onder andere je naamsbekendheid vergroten, de bezoekersaantallen op je website verhogen of een relatie opbouwen met je doelgroep. Bepaal daarom in je strategie eerst wat je wensen zijn en welke doelstellingen je wilt behalen. Zo weet je waar je mee bezig bent, waarom je het doet én kun je meten of het wel werkt.

Online monitoring als basis voor je social media strategie
De basis van iedere goede strategie is gedegen onderzoek. Voor je social media strategie betekent dit dat je weet wat er online speelt. Zo kun je daar later je strategische keuzes op baseren. Online monitoring helpt je om de berichtgeving rondom jouw organisatie in kaart te brengen. Dat heeft zo zijn voordelen. Je leert je doelgroep bijvoorbeeld beter kennen. Waar hebben zij behoefte aan en hoe nemen zij jouw organisatie waar? En wie zijn eigenlijk de influencers? Daarnaast krijg je een beter beeld van de concurrentie. Je hebt continue inzicht in de activiteiten van je concurrent en waar zij wellicht beter in presteren. Met monitoren kun je daarnaast direct zien hoe jouw content het online doet en hoe de reacties zijn. Wat wordt er gezegd? En door wie? Die informatie kun je meenemen om toekomstige content te verbeteren. Tegelijkertijd helpt online monitoring om je webcare sneller en doelgerichter te maken en geeft het inzicht wanneer een crisissituatie zich voordoet. Reputatieschade kan op die manier worden voorkomen.

En dan?
Je kent vast de uitdrukking ‘kennis is macht’ wel. Door te monitoren heb je een berg aan informatie in huis van wat er online rondom jouw organisatie speelt. Je weet precies waar en wanneer je je doelgroep kunt bereiken en wat ze interessant vinden. De manier waarop je deze inzichten vervolgens toepast is waar het uiteindelijk allemaal om draait. Met de verkregen informatie uit monitoring kun je betere beslissingen maken. Je vaart niet meer op een onderbuik gevoel of aannames, maar maakt onderbouwde keuzes. Ook ben je in staat trends en ontwikkelingen in kaart te brengen. Op basis van de verkregen informatie kun je bijvoorbeeld je producten of diensten verbeteren of je campagnes bijsturen. Natuurlijk houdt het daarna niet op. Social media zijn voortdurend in beweging en daarmee ook de interesses, wensen en meningen van jouw doelgroep. Wil je jouw doelstellingen blijven behalen, dan is monitoring een continu proces.

Wil je media monitoring inzetten in jouw organisatie? Of gewoon eens sparren over de mogelijkheden? ​​Ontdek ons Media Monitoring Lab!

USG Marketing & Communications beschikt over een groot team van marketing- en communicatie experts die jouw project kunnen ondersteunen. Meer informatie vind je op onze 
deze pagina. Bel naar 030 750 18 10 of stuur een e-mail naar aanvraag@usgmarcom.nl

White paper 'Mens en Robot'

Digitalisering en robotisering veranderen de samenleving en dus ook de arbeidsmarkt. Op een ingrijpende manier, waarin verandering de enige constante factor zal zijn. De vakpers staat er bol van.

Hyperlink Download de ​white paper

VAR wordt Wet DBA

Wat betekent dit voor jou als opdrachtgever? Of voor jou als ZZP’er? Download gratis de brochure en je bent op de hoogte.

Hyperlink Download de ​brochure

Copyright 2014 USG People