Skip To The Main Content

Media monitoring, drie voordelen voor project- of programmamanagers

01 februari, 2019

Als project- of programmamanager heb je vaak te maken met een online stroom van berichtgeving die grote invloed heeft op het verloop of zelfs het succes van je project. Media monitoring is de manier om inzicht te krijgen en grip te houden op wat er wordt gezegd, door wie en op welk platform. Uit een onderzoek van Kantar TNS in opdracht van het ANP (2016), blijkt dat organisaties onvoldoende kennis hebben over media monitoring en hoe ze het kunnen inzetten. Daarom belichten we in dit artikel drie voordelen van media monitoring voor project- en programmamanagers.

Publiciteit rondom jouw project meten
Is er belangstelling voor je project? Of dreigt het van de agenda te verdwijnen? Projecten zijn soms erg gebaat bij publiciteit in de media. Bijvoorbeeld bij de opening van een nieuw gebouw of de lancering van een nieuwe dienst. Waarschijnlijk worden er op allerlei verschillende platformen berichten gedeeld. Dat maakt het niet altijd makkelijk om overzicht te houden. Met media monitoring worden verschillende online mediabronnen (social media, websites, online nieuwsbronnen, blogs, artikelen, etc.) automatisch en grondig gescand. Alle data worden vervolgens in een overzichtelijk rapport gegoten. Hierdoor wordt het voor managers makkelijker om te meten hoeveel publiciteit er speelt rondom hun project of programma. Neem bijvoorbeeld een project als de opening van de Noord-Zuidlijn. De gemeente Amsterdam is erbij gebaat om in een oogopslag te zien wat het sentiment rondom de nieuwe metrolijn is, welke stakeholders zij moeten betrekken of dat ze moeten bijsturen in hun communicatie.



Anticiperen op online reacties
Slechte communicatie met onder andere stakeholders wordt beschouwd als een van de belangrijkste oorzaken voor het mislukken van projecten (Sponselee, 2016). Voor een project– of programmamanager is het daarom belangrijk om hierop te anticiperen. Zeker met de opkomst van online media kunnen snel onverwachte problemen ontstaan: ontevreden stakeholders spreken zich uit op social media of incorrect nieuws gaat een eigen leven leiden. Online nieuws verspreidt zich snel en kan bovendien worden overgenomen door andere mediabronnen. Kortom, op tijd handelen is een must. Voorkomen is altijd beter dan genezen. Door te monitoren wat er over je project wordt gezegd, door welke stakeholder en op welk platform, kun je je voorbereiden op onverwachte wendingen. Het geeft je tijd om je communicatiestrategie bij te sturen en escalatie te voorkomen.

Reputatiemanagement
Tot slot begint gedegen reputatiemanagement altijd met monitoring. Je houdt alleen grip op je reputatie als je op tijd inhaakt op actualiteiten en signalen vanuit je markt en doelgroepen. Een voorbeeld van hoe je media monitoring sterk inzet zien we bij het Rode Kruis. Frankwatching schrijft: “Het Amerikaanse Rode Kruis startte met monitoren in reactie op de negatieve berichtgeving over de hulpverlening na orkaan Katrina in 2005. Op basis van de negatieve berichtgeving ging het Rode kruis aan de slag om hun dienstverlening te verbeteren. Het resultaat? Het publiek van het Rode Kruis weet nu dat de organisatie luistert. De conversatie is veranderd en relaties zijn verdiept.”

Zelf monitoren of uitbesteden?
Er zijn tegenwoordig zo veel mediabronnen dat je mediamonitoring tools nodig hebt om het overzicht te kunnen bewaren. Handmatig alle mediabronnen afspeuren is niet alleen onmogelijk, het is ook zonde van de projecturen. Daarnaast blijkt uit het eerdergenoemde onderzoek van Kantar TNS (2016) dat snelle verandering van het medialandschap en de enorme hoeveelheid berichtgeving ertoe leiden dat duiding en actie ondernemen belangrijker worden. Experts verdiepen zich in vragen als: ‘Wat betekent dit bericht voor ons project?’ en ‘Hoe moeten we hierop reageren?’. Bij de keuze om monitoring, duiding en communicatiestrategie zelf te organiseren of uit te besteden, moet een projectmanager zich vooral afvragen of de competenties van het projectteam aansluiten bij de uitdagingen die media monitoring met zich meebrengen. 

Wil je media monitoring inzetten tijdens jouw project? Of gewoon eens sparren over de mogelijkheden? Praat dan eens met de professionals van het Media Monitoring Lab van USG Marketing & Communications.

USG Marketing & Communications beschikt over een groot team van marketing- en communicatie experts die je kunnen helpen om jouw project te ondersteunen. Ook leveren zij overzichtsrapporten met relevante data en inzichten. Meer informatie vind je op onze deze pagina. Bel gerust naar 030 750 18 10 of stuur een e-mail naar aanvraag@usgmarcom.nl


Bronnen:

ANP & Kantar TNS. (2016, oktober). Mediamonitoring [Whitepaper]. Geraadpleegd op 16 januari 2019, van http://blog.anp.nl/mediamonitoring/

Sponselee, M. (2016). Effects of Social Media on Project Management. Strategic Integration of Social Media into Project Management Practice, , 16–34. https://doi.org/10.4018/978-1-4666-9867-3.ch002

De Ouden, I. (2017, 12 maart). Social Media Monitoring: best practice - Frankwatching [Blog]. Geraadpleegd op 16 januari 2019, van https://www.frankwatching.com/archive/2010/06/03/social-media-monitoring-amerikaanse-rode-kruis/

 

White paper 'Mens en Robot'

Digitalisering en robotisering veranderen de samenleving en dus ook de arbeidsmarkt. Op een ingrijpende manier, waarin verandering de enige constante factor zal zijn. De vakpers staat er bol van.

Hyperlink Download de ​white paper

VAR wordt Wet DBA

Wat betekent dit voor jou als opdrachtgever? Of voor jou als ZZP’er? Download gratis de brochure en je bent op de hoogte.

Hyperlink Download de ​brochure

Copyright 2014 USG People