Skip To The Main Content

The One Metric that Matters - dit kunnen we leren van startups

09 januari, 2019
Waar ligt toch het succes van startups? Hoe kunnen zij zo snel innoveren? Het antwoord is eigenlijk vrij simpel: Startups evalueren en innoveren door slimme inzet van data. Zij werken met een essentiële waarde die de kern van hun successen of valkuilen meteen bloot legt: the One Metric that Matters. 

BannerMML

Kies je data zorgvuldig
Het is anno 2019 niet meer zo moeilijk om als communicatieafdeling rapportages op te leveren voor het management. Data genoeg: Facebook engagement, unieke websitebezoekers, het aantal gepubliceerde artikelen, bouncepercentages, het aantal volgers op Instagram, nieuwsbriefabonnees, en ga zo nog maar even verder.
 
Alleen wat zeggen deze getallen daadwerkelijk over de bijdrage van de communicatieafdeling? Een CEO van een bedrijf in Silicon Valley zou een rapport met bovengenoemde metrics  meteen in de prullenbak gooien. Deze losse cijfers leiden namelijk niet tot een conclusie die uiteindelijk bijdraagt aan verbetering. Een ander nadeel: rapportages met veel getallen die weinig zeggen, blijven vaak ongelezen in de mailbox van collega´s staan. Dat is jammer.

Daarom werken startups met de term de “One Metric That Matters” (OMTM). 

Hoe vind ik die ene waarde die er wél toe doet?
De OMTM is de essentiële waarde die daadwerkelijk inzicht geeft in hoe een organisatie of project ervoor staat. Weg met alle ruis dus! 

Hier moet een OMTM aan voldoen:
 
•      Het is een ratio getal 
•      Zelfs een leek begrijpt het getal meteen
•      Het getal moedigt aan om het beter te doen
 
De OMTM hangt uiteraard samen met het gewenste eindresultaat in een project of strategie. Je wordt gedwongen een keuze te maken. Je bepaalt de OMTM op organisatieniveau. Het getal omvat het belangrijkste doel van de organisatie en zorgt voor focus.  

Netflix concurreert met slaap
Je zou denken dat de OMTM van Netflix het aantal abonnees is, maar niets is minder waar. Het is de gemiddelde tijd die een gebruiker op het platform doorbrengt. Dit getal zegt namelijk iets over de kwaliteit van de content. Daardoor blijven gebruikers terugkeren om een serie af te kijken. En hoe vaker ze Netflix kijken, hoe groter de kans dat ze klant blijven. Dit is een succesfactor voor de organisatie. De CEO van Netflix, Reed Hastings, benadrukt in een interview zelfs dat hij niet concurreert met bedrijven als Amazon of HBO, maar met slaap. 

In de praktijk: OMTM bij een vacaturepagina
Een OMTM kan je ook op een tactisch niveau bepalen. Neem bijvoorbeeld het aantal unieke bezoekers op een vacature op je website. De hoeveelheid websitebezoeker is geen sterk cijfer voor een rapportage. Of het er nou honderd of duizend waren, we weten nog niet hoeveel sollicitaties het heeft opgeleverd. Het aantal sollicitaties zegt ook nog niet alles. Maar het percentage van de bezoekers van deze pagina dat daadwerkelijk op de sollicitatieknop heeft gedrukt, dat getal geeft inzicht! Deze meetwaarde leent zich ook om vacaturepagina’s met elkaar te vergelijken en om de vacaturepagina te verbeteren.
Vervolgens kun je gaan testen: Converteren vacaturepagina’s met meer beeld beter dan zonder beeld? En wat doet het plaatsen van een corporate video over het bedrijf met de conversie? 

Is het altijd een getal?
Een OMTM hoeft niet één getal te zijn. Bij iedere stap of touchpoint in je customer journey of funnel past een OMTM.  Wanneer je je contentstrategie meetbaar wilt maken, kan je in de awareness fase van je customer journey bijvoorbeeld de click through rate per social media kanaal als belangrijkste metric gebruiken. Een stap verder in de journey, als de bezoeker het artikel leest, kan je het percentage bezoekers dat zich aanmeldt voor de e-mailnieuwsbrief als metric kiezen.

Eén ding willen we je tot slot nog meegeven: blijf altijd streng bij het kiezen van de OMTM. 

Wil je meer weten?
​Onderstaand boek geeft meer uitleg over OMTM, met voorbeelden per verdienmodel van uitstekende metrics:
Lean analyitcs - Alistair Croll Benjamin Yoskovitz
Artikel gebaseerd op het boek: How to Use a Single Metric to Run Your Startup

White paper 'Mens en Robot'

Digitalisering en robotisering veranderen de samenleving en dus ook de arbeidsmarkt. Op een ingrijpende manier, waarin verandering de enige constante factor zal zijn. De vakpers staat er bol van.

Hyperlink Download de ​white paper

VAR wordt Wet DBA

Wat betekent dit voor jou als opdrachtgever? Of voor jou als ZZP’er? Download gratis de brochure en je bent op de hoogte.

Hyperlink Download de ​brochure

Copyright 2014 USG People