Skip To The Main Content

Deze vijf vaardigheden bezit de communicatieprofessional van de toekomst

03 januari, 2019
Ben jij al klaar voor de toekomst? De ontwikkelingen in het marketing- en communicatie vak zijn soms bijna niet bij te houden. Wie echter met een vooruitziende blik naar de rol van marketing- of communicatieprofessional kijkt, kan zijn of haar vaardigheden wel afstemmen op de toekomst. We hebben daarom vijf eigenschappen op een rij gezet waar de professional in ons vakgebied aan moet voldoen. 

Agile werken en snel aanpassen
Organisaties veranderen en gaan met snelle stappen vooruit. Niet alleen het werkveld van marketing- en communicatieprofessionals verandert continu, ook klanten passen zich steeds sneller aan: ze zijn kritischer en wendbaarder. Als gevolg hiervan vervagen de traditionele grenzen tussen afdelingen. Dat proces wordt versneld door een Agile (wendbare en flexibele) manier van werken. De communicatieafdeling zal niet verdwijnen, maar wordt wel op een andere manier georganiseerd. De rol van marketing- of communicatieprofessional verschuift van generalist naar een team van specialisten die nauw samenwerken. Ook zal de samenwerking met andere afdelingen, zoals IT en Finance, worden geïntensiveerd. 

Analytische vaardigheden
De inzet van data in het marketing- en communicatie vak ontstijgt langzaam de kinderschoenen. We zijn ons steeds meer bewust van het feit dat inzicht in data kan helpen bij een gerichtere communicatiestrategie. Data-marketing was vroeger een niche discipline, maar staat nu in verbinding met alles wat je als professional doet. Daarom is een sterk ontwikkeld analytisch vermogen een must voor iedere marketing- of communicatieprofessional. Er komen ook steeds nieuwe analyse tools en methodes bij. Dat betekent dat je als team je grenzen moet blijven verleggen. De marketing- of communicatieprofessional van morgen gaat op zoek naar het snijvlak van data-science, marketing en technologie. 

Probleemoplossend vermogen
Technologie maakt ons werk en de beslissingen die we moeten nemen steeds gecompliceerder. Het vermogen om complexe problemen op te lossen is daarom cruciaal. De marketing- of communicatieprofessional van de toekomst is in staat om data te vertalen naar betekenisvolle concepten en om op data gebaseerde beslissingen te nemen. Een succesvol professional stelt de juiste vragen en gebruikt de antwoorden vervolgens om een probleem snel en doelgericht op te lossen. 

Strategisch denken
Er zijn veel verschillende kanalen én veel verschillende soorten content die marketing- of communicatieprofessionals vandaag de dag kunnen inzetten. Dat is natuurlijk goed nieuws, maar het vraagt ook van de professional om meer strategisch na te denken over waar zij hun tijd en geld in investeren. Marketing gaat dus niet alleen meer over adverteren, maar over de groei van de organisatie. Marketing- of communicatieprofessionals weten welke pijlers belangrijk zijn voor de performance van de organisatie en leveren hier een bijdrage aan.  

Focus op relatie
De professionals van morgen focussen zich op de samenwerking met de afdelingen product development en, nog belangrijker, sales om beter zicht te krijgen op gemeenschappelijke doelen en resultaten. Er is een constant krachtenveld tussen sales en marketing. Marketing- en communicatieprofessionals moeten het sales proces daarom nog beter leren kennen. Marketing draait niet alleen meer over het beantwoorden van de wensen van de afdelingen sales en product. De marketing of communicatieprofessional dient op te staan als een strategische partner voor beide afdelingen. 

Bronnen:
- Marketingweek 
- Marketingfacts 
- Knoxnews 
- Marketingfacts
- CustomerThink

Heb jij de professionals van de toekomst (nog) niet in huis? USG Marketing & Communications kan helpen met het verstevigen van jouw marketing- of communicatie strategie, campagnes of uitingen met inzichten uit data. Bekijk ons Media Monitoring Lab en neem contact op. 

White paper 'Mens en Robot'

Digitalisering en robotisering veranderen de samenleving en dus ook de arbeidsmarkt. Op een ingrijpende manier, waarin verandering de enige constante factor zal zijn. De vakpers staat er bol van.

Hyperlink Download de ​white paper

VAR wordt Wet DBA

Wat betekent dit voor jou als opdrachtgever? Of voor jou als ZZP’er? Download gratis de brochure en je bent op de hoogte.

Hyperlink Download de ​brochure

Copyright 2014 USG People