Skip To The Main Content

Verbinden? Vertel verhalen!

25 oktober, 2018

Het is het streven van veel organisaties: medewerkers die iedere dag blij hun bed uit komen om te gaan doen waarvan ze houden, in een werkomgeving die ze inspireert. Maar hoe zorg je ervoor dat medewerkers zich op een natuurlijke manier betrokken en verbonden voelen met de organisatie? Vertel verhalen! Een verhaal geeft betekenis aan gebeurtenissen, verbindt mensen met elkaar, geeft beleving en gevoel en geeft sturing in je organisatie. Deze vijf verhalen verhogen de medewerkersbetrokkenheid binnen jouw organisatie.

Storytelling-expert Steve Denning noemde in zijn boek The Leader’s Guide to Storytelling vier voorwaarden die essentieel zijn voor effectieve storytelling:

  1. Wees echt

  2. Wees positief

  3. Wees beknopt

  4. Breng groei in beeld​

Deze vier voorwaarden tonen sterke overeenkomst met de voorwaarden voor betrokkenheid van medewerkers binnen een organisatie, namelijk positiviteit, effectiviteit, efficiëntie en het verlangen naar vooruitgang.

  1. Verhalen over de geschiedenis van de organisatie.

    Vertel het verhaal achter de geschiedenis en de oprichting van de organisatie. Ooit is iemand de organisatie gestart met een idee. Welke ontwikkelingen, tegenslagen en groei heeft diegene doorgemaakt om te komen tot waar we nu staan? In jouw organisatie schuilt vast een inspirerend verhaal voor de huidige generatie. Een verhaal over het ontstaan en de geschiedenis geeft medewerkers motivatie en een diepere connectie met het doel van de organisatie. Nog een pluspunt: een verhaal dat start in het verleden heeft intrinsiek de belofte van de toekomst in zich.

  2. Verhalen over hoe beslissingen worden gemaakt.

    Stel, je hebt als organisatie een grote beslissing gemaakt en wil deze nu communiceren aan je medewerkers. Je kunt met argumenten, feiten en cijfers gaan gooien, maar je kunt er ook voor kiezen om door middel van een verhaal te vertellen hoe jullie tot een beslissing zijn gekomen. Laat medewerkers ook bijdragen aan het verhaal. Hoe staan zij tegenover de beslissing? Hoe kunnen ze bijdragen? Welke verbeteringen zien zij zelf? Verhalen kunnen je helpen om bepaalde beslissingen beter uit te leggen. Om medewerkers met elkaar en met het management te verbinden en om een keuze te geven aan diegene die normaal gesproken geen keus hebben.

  3. Transformeer je medewerkers tot werk-helden

    Een organisatie bestaat uit mensen die er dagelijks van alles meemaken. Iedere medewerker heeft een verhaal waar hij of zij trots op is. Stel ze de vragen: welke momenten zijn je bijgebleven? Wanneer heb jij het verschil gemaakt? Dit levert verhalen op hoe medewerkers zijn meegegroeid met de organisatie, over bijzondere klantcontacten of over speciale gebeurtenissen die diepe indruk hebben gemaakt. Deze verhalen maken je organisatie menselijk, sympathiek én geloofwaardig. Dit werkt zowel binnen een organisatie als het verhaal naar klanten toe.

  4. Verhalen over samenwerken

    Het zijn de mensen die met elkaar organisaties tot leven brengen en kleur geven. Bij verhalen over samenwerken komen details boven over talenten die elkaar aanvullen, doorbraakmomenten en over een groep mensen die wordt uitgedaagd om samen de schouders eronder te zetten. Een bron van inspiratie voor anderen dus! 

  5. Verhalen over de toekomst

    Een strategisch verhaal helpt om een duidelijke visie voor de toekomst neer te zetten. Zo’n verhaal  is opgebouwd uit een ‘voor’, ‘nu’ en een ‘zo gaat het zijn’ gedeelte. Zo geef je een duidelijke context aan de strategie. Je brengt het verleden, heden en toekomst samen. Medewerkers en betrokkenen begrijpen op deze manier beter hun plek in het grotere verhaal. Zo kunnen ze een actieve rol spelen in het vormen van de toekomst van de organisatie.

Hulp nodig bij het ophalen van verhalen binnen jouw organisatie? Onze Storytelling-experts helpen je verder.  lees verder  Meer informatie

White paper 'Mens en Robot'

Digitalisering en robotisering veranderen de samenleving en dus ook de arbeidsmarkt. Op een ingrijpende manier, waarin verandering de enige constante factor zal zijn. De vakpers staat er bol van.

Hyperlink Download de ​white paper

VAR wordt Wet DBA

Wat betekent dit voor jou als opdrachtgever? Of voor jou als ZZP’er? Download gratis de brochure en je bent op de hoogte.

Hyperlink Download de ​brochure

Copyright 2014 USG People