Skip To The Main Content

Met deze zeven verhalen ken je ze eigenlijk allemaal

03 oktober, 2018

Marketeers breken hun hoofd over een goed merkverhaal. De meest creatieve ideeën worden uit de kast getrokken. Maar zijn al deze verhalen wel zo origineel? Van Shakespeare tot Spielberg, er zijn maar zeven verschillende soorten verhalen, stelt Christopher Booker in zijn boek ‘The Seven Basic Plots’. Dat maakt de keuze beperkt, en dus is het een stuk eenvoudiger om jouw merkverhaal vorm te geven. Wij hebben de zeven plots voor je op een rij gezet.

Het monster verslaan.
Dit is het eeuwenoude underdog verhaal. Denk bijvoorbeeld aan David en Goliath. De kleine partij die eigenlijk geen kans lijkt te maken, overwint en komt als held uit de strijd. Goed voorbeeld: de scarecrow animatie van Chipotle. 



Wedergeboorte.
Het verhaal van een nieuw begin en vernieuwing. A Christmas Carol, waarin oude vrek Ebenezer Scrooge een heel nieuw mens wordt, is waarschijnlijk het allerbekendste voorbeeld van wedergeboorte. Een recent voorbeeld waarin je wedergeboorte terug ziet is de nieuwste reclame van Coca Cola Zero.



Zoektocht.
Een missie van punt A naar punt B. The Lord of the Rings is natuurlijk een klassiek voorbeeld. Goed voorbeeld: de nieuwe campagne van Nike is gebaseerd op sporters met een missie.



Reis en terugkomst.
Een verhaal over transformatie door een gemaakte reis en de terugkomst. Goed voorbeeld is de reclame van NS, waarin twee oude mannen eropuit gaan naar Parijs en daar helemaal opleven.

 
Van arm naar rijk: Het klassieke verhaal over de krantenjongen die een mediatycoon wordt (ook wel: de entrepeneurs dream). Whiskymerk Johnny Walker heeft bijvoorbeeld haar hele merkhistorie gebaseerd op een simpele schotse boerenjongen die whisky stookte en het schopte tot een internationaal prominent merk.



Komedie (en de liefde natuurlijk).
Dit zijn verhalen over verbinding, relaties en zuiverheid. Dit plot is ongekend populair in zowel kunst als reclame. KPN speelt er in hun laatste reclame handig op in.



Tragedie
. Doe deze dingen niet, of je zult er spijt van hebben. Denk aan Romeo en Julliet of Dr. Jekyll en Mr. Hyde. Dit plot kom je weinig in reclame tegen. Soms wordt er wel ingespeeld op negatieve emoties, zoals in deze campagne tegen huiselijk geweld.

Hulp nodig bij het ophalen van verhalen binnen jouw organisatie? Onze Storytelling-experts helpen je verder.  lees verder  Meer informatie

Meer over storytelling
Een snelle storytelling-guide voor communicatieadviseurs
Wat te doen als de CEO storytelling niet ziet zitten?
Waarom onthouden mensen verhalen beter?

White paper 'Mens en Robot'

Digitalisering en robotisering veranderen de samenleving en dus ook de arbeidsmarkt. Op een ingrijpende manier, waarin verandering de enige constante factor zal zijn. De vakpers staat er bol van.

Hyperlink Download de ​white paper

VAR wordt Wet DBA

Wat betekent dit voor jou als opdrachtgever? Of voor jou als ZZP’er? Download gratis de brochure en je bent op de hoogte.

Hyperlink Download de ​brochure

Copyright 2014 USG People