Skip To The Main Content

Een snelle storytelling-guide voor communicatieadviseurs

24 september, 2018

‘We willen ‘iets’ met storytelling!’, roept de organisatie. Maar wat dan? Waar moet je als marketing- of communicatiespecialist beginnen? Storytelling is een containerbegrip en is toepasbaar in allerlei situaties. Het begrip is zo veelzijdig dat het lastig kan zijn om een bepaalde vorm te kiezen. In deze snelle storytelling-guide leggen we vijf begrippen uit en maken we onderscheid tussen storytelling als strategisch- of als communicatie instrument.

Storytelling in je strategie

Corporate storytelling
Storytelling is een geweldig instrument om de neuzen in een organisatie dezelfde kant op te krijgen. De corporate story is het basisverhaal van een organisatie: Wat doen we? Waar staan we voor? Waar komen we vandaan? En waar willen we naartoe? Met een gelikt verhaal op de ‘over ons’ pagina ben je er alleen nog niet. Corporate storytelling draait om de betekenisvolle lijn die je vanuit je corporate story door de hele organisatie trekt. Het verhaal vormt de basis voor je communicatiestrategie.

De kern van corporate storytelling is een heldere missie, oftewel het antwoord op de vraag: waarom zijn we als organisatie eigenlijk op deze wereld? Een goed voorbeeld van een missie die als een rode draad door de organisatie loopt is het kernachtige ‘alles voor een glimlach’ van Coolblue. Alle uitingen zijn aan deze missie getoetst: de manier van bezorgen, de vacatureteksten, de campagnes, noem maar op.

Pieter Zwart van Coolblue vertelt over service met een glimlach:
  


Brand storytelling
Deze vorm van storytelling ligt in het verlengde van corporate storytelling. Brand storytelling is onderdeel van de lijn die je in je corporate story hebt getrokken. De identiteit die je als merk of organisatie uit wilt dragen, staat bij brand storytelling centraal. Je bepaalt wat je op inhoudelijk niveau nodig hebt om jouw verhaal zo goed mogelijk over te brengen. Denk daarbij aan uitstraling, tone-of-voice en unique selling points. 

Een goed voorbeeld van brand storytelling is de strategie van chocolademerk Tony Chocolonely. Henk Jan Beltman vertelt hun eigenzinnige verhaal.



Storytelling in je communicatiemiddelen

Multiplatform storytelling
Bij multiplatform storytelling vertel je een overkoepelend verhaal via verschillende kanalen. Ik hoor je denken: je vertelt je verhaal toch altijd via verschillende kanalen? Dat klopt, maar bij multiplatform storytelling komt er steeds een stukje verhaal bij. Elk kanaal biedt dus plaats aan zijn eigen unieke deel van het verhaal.

Dat is nogal een uitdaging, want hoe zorg je voor een betrokken publiek dat bereid is om jouw verhaal te volgen? Met een goed verhaal, een sterke beleving en consistent gedrag benader je een grote groep die uit kan groeien tot een fancultuur rondom jouw product of dienst.

In de onderstaande video biedt Dutch Insights handvaten voor het opstellen van een multiplatform storytelling strategie.



Online & interactieve storytelling
Het internet is een goed platform om je verhaal te vertellen. Online stories zijn vaak een interessante combinatie van tekst, bewegend beeld, achtergrondbeeld, video, animatie, fotografie, slideshows of geluidseffecten. Juist die diversiteit en afwisseling maakt de manier waarop het verhaal wordt verteld aantrekkelijk.

De toegevoegde waarde van online storytelling is de interactie die je met je publiek kunt creëren. Je kunt dit op verschillende manieren doen. Verwerk je verhaal bijvoorbeeld in een interactieve game, waarbij de speler op basis van bepaalde keuzes wordt meegenomen. Of ontwerp een interactieve page waarop lezers als het ware door jouw verhaal scrollen (goed voorbeeld: Better Cotton campagne van Ikea).

In de onderstaande video vertelt sociaal analist Ashley Fell waarom storytelling en het digitale tijdperk een krachtige combinatie zijn.



Visual storytelling
Visual storytelling draait om het toevoegen van beeld aan een verhaal, een verhaal beeldend vertellen of een verhaal verbeelden. Beeld geeft een boodschap meer lading en dat is bij het overbrengen van een verhaal erg belangrijk.

Visual storytelling is een veelgehoorde term in de wereld van online marketing. Het gaat verder dan alleen een plaatje bij een blog plaatsen. Door middel van fotografie, video of illustraties zorg je ervoor dat je publiek meer betrokken is bij je verhaal. Met de opkomst van visuele social media als Instagram, Snapchat en Pinterest, wordt visual storytelling steeds belangrijker.

In onderstaande video legt Frankwatching kort uit wat visual storytelling precies inhoudt.


Wil je samen aan de slag met jouw storytelling strategie? Neem contact met ons op.



Kom op 19 november naar het World Café 'Storytelling, de kracht van een goed verhaal'. Meld je nu gratis aan.

White paper 'Mens en Robot'

Digitalisering en robotisering veranderen de samenleving en dus ook de arbeidsmarkt. Op een ingrijpende manier, waarin verandering de enige constante factor zal zijn. De vakpers staat er bol van.

Hyperlink Download de ​white paper

VAR wordt Wet DBA

Wat betekent dit voor jou als opdrachtgever? Of voor jou als ZZP’er? Download gratis de brochure en je bent op de hoogte.

Hyperlink Download de ​brochure

Copyright 2014 USG People