Skip To The Main Content

Zo kom je in de raad

02 mei, 2017

Hoe voer je als kandidaat-raadslid succesvol campagne? Laat je inspireren door het boekje ‘Bijvoorbeeld Hart - Campagne voeren voor lokale verkiezingen’.

Zo kom je in de raad

Op tijd starten met je campagne

Bepaal wie je kiezers zijn en begin je campagne voor de raadsverkiezingen op tijd. Voer permanente campagne en gebruik Facebook. Dat zijn enkele adviezen uit ‘Bijvoorbeeld Hart - Campagne voeren voor lokale verkiezingen’ van raadslid Laurens van Voorst.

Campagneadviezen voor kandidaat-raadsleden

Van Voorst geeft in het boek adviezen hoe en wanneer je als kandidaat-raadslid de verkiezingscampagne moet opstarten. ‘Om een goede campagne te voeren is het belangrijk dat raadsleden eerst bepalen wie hun kiezers zijn. Raadsleden zoeken namelijk geen standpunten bij hun kiezers, maar kiezers bij hun standpunten. Leg als partij vast welke belangen de partij dient en welke kiezers zich hierdoor voelen aangesproken.’

Bijna een kwart van de stemmen

Tijdens de herindelingsverkiezingen voor de nieuwe gemeente Meierijstad haalde ‘Hart voor Schijndel’ bijna 25 procent van de stemmen. Als fractievoorzitter en lijsttrekker van ‘Hart voor Schijndel’ bewees Van Voorst met zijn campagne dat inhoud en succes samen kunnen gaan. Dat lukte door permanent hard te werken aan het bereiken van successen en naambekendheid door veel aandacht te schenken aan permanente communicatie.

De permanente campagne

De beste campagne is een permanente campagne. Daarbij geeft Van Voorst de volgende tips: ‘Een goede partij is onafgebroken actief. Raadsleden moeten contact maken met de inwoners, met actieve partijleden de straat op gaan met een enquêteformulier en het hele jaar door reclame maken. Daarnaast is het belangrijk dat raadsleden luisteren naar wat mensen ergens van vinden en vervolgens met hun partij bepalen wat er gedaan wordt. Leg als raadslid ook verantwoording af aan de kiezers en leg hen uit waarom bepaalde standpunten links of rechts zijn laten liggen.’

Raadslid op Facebook

Sociale media spelen een cruciale rol in een succesvolle campagne. Hart voor Schijndel maakte onder andere gebruik van Facebook en kreeg in twee weken 1.500 likes door toegangskaartjes voor een popfestival te verloten met een ‘like-deel-en-win-actie’. Voor een succesvolle campagne moeten raadsleden actief zijn op platforms als Facebook en in hun berichten nadrukkelijk uitnodigen tot reageren door bijvoorbeeld vragen te stellen en of gebruikt te maken van foto’s en/of filmpjes.

Omgang met de pers en met bewoners

Van Voorst geeft ook adviezen en tips over omgang met de pers, bijeenkomsten met burgers, adverteren en voorbereiding op een verkiezingsdebat. Het boek ‘Bijvoorbeeld Hart. Campagne voeren voor lokale verkiezingen’ is verkrijgbaar bij Sprinkels hq via info@sprinkels.nl. Voor raadsleden is ook twitter toenemend belangrijk. Informatie daarover vindt u onder andere in het onderzoek van Raadslid.Nu: Raadsleden in 140 karakters.

Bron: Raadslid.nu, overheidsexpertise.nl

White paper 'Mens en Robot'

Digitalisering en robotisering veranderen de samenleving en dus ook de arbeidsmarkt. Op een ingrijpende manier, waarin verandering de enige constante factor zal zijn. De vakpers staat er bol van.

Hyperlink Download de ​white paper

VAR wordt Wet DBA

Wat betekent dit voor jou als opdrachtgever? Of voor jou als ZZP’er? Download gratis de brochure en je bent op de hoogte.

Hyperlink Download de ​brochure

Copyright 2014 USG People