Skip To The Main Content

Gepersonaliseerde marketing: in de spagaat tussen relevantie en privacy

23 april, 2018



Met gepersonaliseerde marketing lijkt de marketeer de heilige graal in handen te hebben. Door technologische ontwikkelingen en big data bereikt een merk de juiste persoon, op het juiste moment, op de juiste plek. De consument van vandaag verwacht personalisatie en merken die data-driven marketing inzetten zien dat terug in hun resultaten.

Met de opkomst van gepersonaliseerde marketing is echter ook een spanningsveld ontstaan tussen relevantie en privacy. Consumenten worden zich steeds bewuster van de risico’s die het achterlaten van (persoons)gegevens met zich meebrengen. De scheidingslijn tussen personalisatie en een inbreuk op privacy lijkt erg dun. De nieuwe privacywetgeving, die in 2018 zal worden ingevoerd, zal de bewustwording van de consument alleen maar vergroten. Hoe gaan we om met deze privacy paradox?


Persoonlijke benadering is de standaard
Weet je nog? Vóór het digitale tijdperk betekende personalisatie dat de bakker om de hoek je bij naam kende en jouw wekelijkse bestelling al in tasjes achter de toonbank had staan. Met de opkomst van digitale media ontving je gepersonaliseerde e-mails waarin je met je naam werd aangesproken. De nostalgie. Tegenwoordig dragen we dagelijks minstens één apparaat met ons mee. Dat maakt niet alleen onze levens makkelijker, maar het betekent ook flinke stappen vooruit op het gebied van gepersonaliseerde marketing. Goed nieuws voor de marketeer, want door technologische ontwikkelingen en de inzet van big data bereik je de juiste persoon, op het juiste moment, met de juiste boodschap. 

De hedendaagse consument verwácht zelfs een persoonlijke benadering van merken. We hebben een druk bestaan en daarom weinig tijd en ruimte voor een overvloed aan reclameprikkels. Ideaal dus, als een merk je begrijpt en weet wat jij op dat moment nodig hebt.


Waar ligt de grens?
Soms gaat het te ver. Want gefilmd worden door een digitaal reclamebord als je langsloopt? Dat vinden we niet prettig. Enerzijds verwachten we gepersonaliseerde communicatie, anderzijds maken we ons zorgen over onze privacy. Uit onderzoek blijkt dat deze bezorgdheid de effectiviteit van gepersonaliseerde communicatie vermindert en mogelijk zelfs voor ongewenste effecten voor een merk zorgt. Zaak voor de marketeer om deze grens niet te overschrijden.  

Aan de ene kant trekken consumenten zelf een grens, maar ook de overheid scherpt de wetgeving flink aan door invoering van de nieuwe Europese privacywetgeving, de General Data Protection Regulation (GDPR). In mijn blog ‘De nieuwe privacywetgeving, kansen en risico’s voor de marketeer’ kun je lezen wat de nieuwe wetgeving precies in zal gaan houden.

Het is voor de marketeer niet alleen zaak om zich binnen de wet- en regelgeving te begeven, maar de invoering van de GDPR brengt ook indirecte consequenties met zich mee. De nieuwe wetgeving pleit voor transparantie, duidelijkheid en toegang tot gegevens. Conclusie, een nieuwe wetgeving betekent meer privacy awareness én meer zeggenschap voor consumenten. Een lastig gegeven om zeker rekening mee te houden in gepersonaliseerde campagnes.  


Tegenstrijdigheden te lijf
Of privacy awareness en meer zeggenschap voor consumenten omslaan in argwaan en weerstand heb je gelukkig deels zelf in de hand. De nieuwe privacywetgeving heeft niet alleen nadelen voor de marketeer, maar kan ook een handje helpen bij het oplossen van de privacy paradox. De pijlers transparantie, duidelijkheid en toegang tot gegevens kunnen een deel van de bezorgdheid rondom privacy zelfs wegnemen. Wees transparant over het feit dat je data verzamelt en maak duidelijk voor welke doeleinden de data worden gebruikt. Maak gebruik van permission marketing en geef de consument meer controle door toestemming te vragen voor toekomstig gebruik van persoonsgegevens. Kortom, de perfecte balans tussen personalisatie en privacy creëer je zelf. 


Over de auteur

Mijn naam is Elsje de Bie. Ik werk als content strateeg voor USG Professionals. Ik heb een voorliefde voor taal en het communicatievak. Voor een opdracht verdiepte ik me in de nieuwe privacywetgeving. 

White paper 'Mens en Robot'

Digitalisering en robotisering veranderen de samenleving en dus ook de arbeidsmarkt. Op een ingrijpende manier, waarin verandering de enige constante factor zal zijn. De vakpers staat er bol van.

Hyperlink Download de ​white paper

VAR wordt Wet DBA

Wat betekent dit voor jou als opdrachtgever? Of voor jou als ZZP’er? Download gratis de brochure en je bent op de hoogte.

Hyperlink Download de ​brochure

Copyright 2014 USG People