Skip To The Main Content

Maak impact met data

06 november, 2018

Snelle technologische ontwikkelingen op financieel gebied geven je als financieel adviseur toegang tot meer data, relevante inzichten en tot conclusies die niet eerder werden getrokken. Maar hoe presenteer je jouw inzichten en conclusies op een relevante en impactvolle manier aan je collega´s of klanten? Ga aan de slag met data-storytelling en vertel het verhaal achter de data.

Verhalen liggen ten grondslag aan menselijke communicatie. Het is de primaire manier om informatie over te brengen. Onze hersenen verzinnen automatisch verhalen om een geheel duiding te geven. Wanneer je als financieel adviseur jouw data presenteert, vormen toehoorders daar hun eigen verhaal bij. Met storytelling heb je controle over de patronen die je toehoorders zien en kun je jouw inzichten of aanbevelingen beter overbrengen.

De drie elementen van een goede presentatie

Het begrip data-storytelling wordt met allerlei verschillende dingen geassocieerd: datavisualisatie, infographics, dashboards en ga zo nog maar even door. Data-storytelling is echter veel meer dan het maken van visueel aantrekkelijke grafieken. Het is een gestructureerde combinatie van drie basiselementen: ruwe data, visuele elementen en een verhaal (Forbes; Data Storytelling, the Essential Data Science Skill Everyone Needs).

  1. De combinatie van data en een verhaal helpt je om aan je publiek uit te leggen wat er precies gebeurt en waarom bepaalde inzichten van belang zijn.
  2. De combinatie van visuele elementen en data helpt je om gegevens voor het publiek inzichtelijk te maken. Het publiek ziet verbanden die uit ruwe data nooit naar voren zouden komen.
  3. De combinatie van een verhaal en visuele elementen helpt je om het publiek betrokken te houden of zelfs te vermaken.

Uiteindelijk leidt een combinatie van begrip, inzicht en betrokkenheid tot een verhaal met impact dat uiteindelijk kan leiden tot de gewenste verandering. 

Data-storytelling in de praktijk

We kunnen wel concluderen dat data-storytelling je kan helpen bij het behalen van het beoogde resultaat. Je kent nu de basis van een goede presentatie, dus is het tijd om zelf aan de slag te gaan. We hebben praktische tips voor optimalisatie van je verhaal, je visuele elementen en de ruwe data.

Tips voor het vertellen van je verhaal

  1. Vertel je verhaal rondom een centraal karakter. Vaak is dit de organisatie of persoon die je evalueert. Een centraal karakter zorgt voor empathie en houdt de aandacht gefocust op wat er gaat komen.
  2. Laat het centrale karakter een ontwikkeling doormaken. Vertel het verhaal van waar je als organisatie stond of staat naar waar je nu bent of naartoe wilt.
  3. Zorg voor een conclusie in je verhaal. Laat je publiek geen eigen conclusie uit jouw verhaal trekken. Laat data nooit voor zichzelf spreken, want data vertellen een miljoen verschillende verhalen. Jij bent degene die één verhaal vertelt.
  4. Blijf verhalen herhalen. Vertel het verhaal op ieder mogelijk moment. Maak van storytelling de manier waarop jij communiceert met stakeholders.


Tips voor het visualiseren van data

  1. Houd het simpel. Ook al heb je de mogelijkheid om coole design trucs toe te passen, doe het niet. Blijf bij de basis om verwarring en afleiding te voorkomen.
  2. Visualiseer data vanuit verschillende invalshoeken. Wanneer je dezelfde data op verschillende manieren visualiseert, komen jij en het publiek tot nieuwe inzichten.
  3. Geef steeds kleine brokjes informatie. Sta niet te lang stil bij één visualisatie. Daarmee verlies je de aandacht van het publiek snel.


Tips voor het overbrengen van data

  1. Voeg zinvolle context toe. Ruwe data hebben context nodig. Geef toelichting, licht informatie uit en benoem uitzonderingen.
  2. Presenteer alleen relevante data. Je doel is om een verhaal te vertellen, laat alles weg wat afleidt van dat doel.
  3. Besteed aandacht aan vergelijkingen. Vergelijken helpt je publiek om verbanden en inzichten in data te ontdekken en om verklaringen te vinden.

 

Clemens van der Heijden

"Elke dag weer innoveren vanuit een brede ontwikkeling"

Clemens van der Heijden
Senior Finance Professional

lees verder >>

"Blijven leren vind ik belangrijk"Guido Meeuwes

Guido Meeuwes
Trainee

lees verder >>
Copyright 2014 USG People