Skip To The Main Content

Financiële sector moet klassieke modellen loslaten

27 februari, 2015

De financiële sector werkt nog te veel volgens oude principes en klassieke modellen. Alleen door nieuwe varianten te omarmen kan de sector de gewenste efficiency en de vereiste veerkracht en wendbaarheid realiseren.

Dat zegt directeur Eelco Stuut van USG Finance Professionals in reactie op het grote banenverlies bij banken en verzekeraars, dat vooral mbo’ers treft die plaatsmaken voor digitale systemen en apps. “Laaggeschoolde arbeid wordt massaal vervangen door geautomatiseerde systemen, dat is een gegeven. Efficiency is het sleutelwoord. Zo ontstaat eerder het model van een omgekeerde piramide dan dat van een zandloper. Tegelijk moet het hogere segment zich steeds meer specialiseren. Waar voorheen het schaap met de vijf poten voldeed, heb je nu gespecialiseerde professionals nodig. De sector groeit, maar het aantal banen vermindert sterk. Dat heeft grote impact op processen en mensen”, aldus Stuut.

Conservatief

Banken, verzekeraars, maar vooral ook accountantskantoren werken volgens hem nog (te) conservatief, volgens klassieke modellen die niet meer voldoen. “Het is een gegeven dat gemiddeld genomen bij de grote accountantskantoren jaarlijks 15% van de medewerkers uitstroomt. Natuurlijk heeft werken bij zo’n kantoor nog steeds statuur, je volgt er een fraaie leercurve, maar daar tegenover staat dat je gemakkelijk wel zestig of zeventig uur per week maakt. En dat is niet voor iedereen gewenst. Vanaf eind oktober tot april is het hoogseizoen, het zogenoemde busy season. Die piekdrukte wordt nu opgelost met relatief dure ad hoc oplossingen. De trend wordt onmiskenbaar dat de sector dat zal ombuigen naar een meer structurele oplossing, zoals een partnership met professionele dienstverleners”, voorspelt Stuut. “USG Finance is daar al helemaal op ingericht.”

Fragmentatie

Zo’n partnership bestaat dan uit een mengvorm van detacheren, werving & selectie en outsourcen. “Een vaste flexibele schil is de oplossing. Wij kunnen als dienstverlener die 15% die een andere carrière kiest overnemen en inzetten zodat de opdrachtgever zo min mogelijk in- en uitstroom heeft en zonder heftige bewegingen het hele jaar kan voldoen aan de vraag van zijn klanten. Wij hebben de kennis in huis om die medewerkers te coachen en trainen en om een flexibele schil in te richten die adequaat reageert op fragmentatie van de arbeidssterkte.”

Dichtgetimmerd carrièrepad

Het is volgens Stuut voor die groep medewerkers aantrekkelijker om niet in het vacuüm van een groot kantoor met een dichtgetimmerd carrièrepad te werken. “In zo’n schil kunnen ze zich veel breder ontwikkelen als specialist, bij meerdere opdrachtgevers. Andersom kunnen wij het risico van het in dienst hebben van die schil wel dragen, doordat de markt grote volumes vraagt.”

Kostencomponent

Stuut ziet deze relatief nieuwe oplossingsconstructie al werken in andere sectoren dan de financiële, bijvoorbeeld in de juridische wereld. “Daar nemen dienstverleners vaak al de helft van het aantal dossiers over op deze basis. Dat is ook wel logisch, want de kostencomponent is voor elk bedrijf belangrijk geworden. Tegelijk willen bedrijven focussen op kerncompetenties. Bij het zoeken naar oplossingen die je wendbaar maken heb je dan partners nodig die je kunt vertrouwen. De vraag om wie wordt dan minder relevant, het gaat om wat, en om de termijn waarbinnen het gerealiseerd moet worden. Dat banken en verzekeraars die wendbaarheid nu nog niet hebben, ligt aan hun systemen waarmee gewerkt moet worden. Een juridisch dossier kun je onder je arm meenemen of e-mailen. Banken en verzekeraars hebben nog een lange weg te gaan, maar ik verwacht dat ze binnen tien jaar ook zover zijn.”

Copyright 2014 USG People